על ההבדלים בין יחסי ציבור ודוברות

מי צריך יח"צ ומי זקוק לשירותי דוברות

פעילות יחסי ציבור שונה מדוברות, אולם לעתים הגבולות ביניהם מטשטשים ודוברים עוסקים גם בפעילות יחסי ציבור לטובת הגוף אותו הם מדבררים. פעילות יח"צ היא חלק מתמהיל התקשורת השיווקית של הארגון או העסק ומטרתה ליצור תדמית חיובית לארגון ולמוצרים אותם הוא משווק.

דוברות היא למעשה פעילות שמטרתה לייצג ארגון או איש ציבור מול אמצעי התקשורת באופן מקצועי ובצורה שתהלום את האינטרסים של הארגון.

תחום הדוברות הולך ותופס תאוצה בשני העשורים האחרונים, עם הגידול החד באמצעי התקשורת הכתובה (עיתונים יומיים, שבועונים, ירחונים ומגזינים) והאלקטרונית (תחנות הרדיו השונות, ערוצי טלוויזיה, אתרי אינטרנט מובילים) והצורך במתן פתרונות תקשורתיים בטווח הזמן המיידי.

ארגונים רבים ואישי ציבור מעסיקים אנשי תקשורת מקצועיים, לרוב בעלי רקע כעיתונאים או כאנשי יחסי ציבור על מנת להבטיח כי ההודעות לתקשורת יופקו בצורה המקצועית ביותר ויופצו בכמה שיותר אמצעי תקשורת. דובר בעל רקע בתחום העיתונאות או יחסי הציבור יכיר את אמצעי התקשורת באופן האינטימי ביותר ויידע לייצג את הארגון באופן מקצועי.

דובר מקצועי מוכנס לסוד העניינים בארגון ומודע לכל פרטי המידע שסובבים את הארגון או קשורים לאירוע הקשור לארגון ומגבש יחד עם חברי ההנהלה הבכירה של הארגון את הקו המנחה מהבחינה התקשורתית.

כיצד פועלים דוברים?

קהל היעד העיקרי של הדובר הוא ציבור העיתונאים, בניגוד לקהל היעד של איש יחסי הציבור. הדובר מנסח הודעות לתקשורת, יוצר קשר עם עיתונאים ונמצא איתם בקשר צמוד ומארגן מסיבות עיתונאים לרגל אירועים שונים או אירועי השקה של מוצרים חדשים. מתוקף תפקידו הקרוב להנהלת הארגון, הדובר יכול לשמש לעתים כמדליף לאמצעי התקשורת השונים ובכך לזכות באמונם וביחסם החיובי בסיקור התקשורתי.

כאשר מדובר בדובר אישי, של מנהל בכיר או איש ציבור, הדובר ילווה את האיש בכל ראיון תקשורתי, יערוך עימו סימולציות טרם הראיון ויכין את האדם לשאלות אפשריות שעלולות להישאל על ידי העיתונאי.

כיצד פועלים אנשי יחסי ציבור?

לעומת זאת, פעילות יחסי ציבור היא פעילות תקשורתית מונחית שיווק. איש יחסי הציבור משתמש בחלק החדשותי של אמצעי התקשורת על מנת לייצר פעילות זו. תפקידו של איש יחסי הציבור רחב יותר והוא צריך לנהוג כאנליסט המנתח את יתרונות החברה, מוצריה ואנשיה על מנת להפיק מידע תקשורתי שימשוך את תשומת לב התקשורתית ויגרום לציבור לפתח יחס חיובי כלפי הארגון והמוצרים אותם הוא מוכר.

מתוקף תפקידו, איש יחסי ציבור אחראי על בניית מותג החברה, מיתוג עסקי, הכנה תדמיתית של הארגון מול קהל הלקוחות ויצירת עניין תקשורתי סביב הארגון ומוצריו. פעילות יחסי ציבור נתפסת כאמינה יותר על ידי הקהל הרחב שרואה באמצעי התקשורת מדיום אמין ומהימן.

ניתן לומר בחלק גדול מהמקרים כי עבודתו של דובר היא כרוחה בפחות יוזמה ועליו רק לדעת לייצר את החשיפה התקשורתית המתאימה ביותר לצרכי העסק, בהתאם למתרחש בו ובענף בון הוא פועל. איש יחסי ציבור, לעומתו, לא אחת יגלה יוזמה וייצר תרחישים לצרכי חשיפה.

מיתוג באינטרנט ושמירה על המוניטין

באינטרנט מצוי מידע עצום אשר מצטבר מיום ליום. אחוז מזערי ממידע זה נמחק או נעלם אפילו אם הוא לא גלוי לעין. ניתן לתאר את גוגל כסדר של האינטרנט כאשר הוא מכוון את האנשים מבצעי החיפוש למידע המבוקש - האם הוא מכוון אותם למידע שאתם תרצו שיראו? ומה ניתן לעשות בעניין. אופיר ורדי מומחה מנועי חיפוש מסביר כי נושא דחיקת תוצאות שליליות ומיתוג באינטרנט הופך להיות חשוב מיום ליום והוא למעשה המראה שעל הקיר.

אז מה טוב לעסק שלך? יח"צ או דוברות מקצועית? שיווק באינטרנט






מאמרים אחרונים

קישורים
- עסקים
- יעוץ עסקי
- העברת חשבון בנק
- מקורות אנרגיה מתחדשת


תנאי שימוש

| אימון אישי | מפת האתר